Bateriile EV – oportunitatea scandinavă de adaptare la noile realități economice

Potrivit analiștilor de la Bank of America, piața globală a bateriilor pentru vehicule electrice (EV) va crește cu o rată anuală de 52% până în 2025, anul în care cererea va depăși capacitatea de producție, valoarea totală a pieței urmând să ajungă la 247 miliarde USD în 2030.

Programul Uniunii Europene Horizon 2020 contribuie la planul de sprijinire a dezvoltării tehnologiei, anul trecut fiind prevăzute investiții record de 60 de miliarde de euro în producția de vehicule electrice și baterii – de 19 ori mai mult decât în 2018 – conform unui raport din 2020 al publicației online Transport și Mediu.

Acum câțiva ani, Europa nu era nicăieri în cursa pentru supremația în domeniul vehiculelor electrice”, a spus Saul Lopez, manager de e-mobilitate la Transport & Mediu. „Succesul pe această piață este acum politica industrială a Europei, iar parlamentarii ar trebui să asigure măsuri de stimulare care să conducă și la o redresare ecologică”.

În zilele noastre, Scandinavia a devenit noul El Dorado al investitorilor în noua industrie a bateriilor. Toate țările din regiune fac tot posibilul să atragă investitori în acest domeniu inovativ.

În cazul Finlandei, argumentul forte este stocul bogat de resurse minerale de care dispune țara (nichel, cupru, cobalt, aur etc.), materii prime necesare pentru fabricarea unor astfel de baterii, potrivit raportului Ministerului finlandez al Economiei. De asemenea, raportul subliniază prețurile reduse la energie ale țării și apropierea de producătorii europeni de vehicule electrice.

Accesul Finlandei la unele dintre materiile prime cheie necesare producerii de baterii și excedentul de energie electrică plasează țara într-o poziție fantastică pentru atragerea de investiții în producția celulelor”, a spus James Frith, șeful departamentului de stocare a energiei al BloombergNEF din Londra.

Ministerul finlandez al Economiei menționează, de asemenea, că, la nivel mondial, concurența pentru personal calificat este acerbă, iar construcția unei fabrici de celule electrice ar costa „miliarde de euro”.

Foto: Valmet Automotive Oy

Țara a făcut câțiva pași mici în acest domeniu. Valmet Automotive Oy produce baterii la două fabrici finlandeze, pentru cea de-a doua fiind planificată o extindere. Compania este parțial deținută de producătorul chinez de baterii Contemporary Amperex Technology Co.

Fabricarea celulelor este cu siguranță „obsesia” industriei EV / baterii, dar există o mulțime de alte etape în lanțul de aprovizionare care pot aduce plusvaloare unei țări”, a spus James Frith de la BloombergNEF.

În țara vecină, Norvegia, compania Morrow Batteries face primii pași către construcția unei megauzine, beneficiind de unul dintre cele mai mici prețuri la electricitate din lume. Această țară nordică, cu abundența sa de energie hidroelectrică ieftină și curată, ar putea deveni un hub european pentru tehnologiile cheie necesare pentru conversia electrică în toate domeniile, de la transport la industria grea. Morrow intenționează să construiască o fabrică pilot pentru baterii înainte de a construi o fabrică mai mare spre sfârșitul acestui deceniu.

Tot în acest an, în sudul Norvegiei, Morrow intenționează să înceapă construcția unui „centru de industrializare” care va include fabrica pilot, precum și facilități de cercetare pentru reciclare, inovare și testare a unor noi materiale.

Foto: Morrow Batteries

Regiunea are toate premisele posibile pentru a se impune la nivel internațional atunci când vine vorba de lanțul valoric al bateriilor„, a spus Terje Andersen, director executiv la Morrow Batteries. „Sudul Norvegiei, [zona litorală supranumită] „coasta bateriilor”, este pur și simplu un „ou Kinder”, cu un excedent de energie regenerabilă, materii prime necesare și o locație aproape de piețele europene”.

Cererea de celule pentru baterii este în creștere, pe măsură ce producătorii de automobile se orientează spre dezvoltarea de mașini mai ecologice. Morgan Stanley consideră că Tesla Inc. și alți producători de vehicule electrice se vor confrunta probabil curând cu o lipsă de baterii.

Și alte companii importante vizează, de asemenea, Norvegia ca locație pentru planurile lor de producție a bateriilor. În noiembrie 2020, compania norvegiană Equinor ASA, gigantul asiatic Panasonic Corp și grupul industrial Hydro ASA au semnat un acord pentru formarea unui parteneriat care să inițieze construirea în Norvegia a unei fabrici ecologice de baterii litiu-ion. Au primit până acum peste 80 de propuneri pentru locații din toată țara. Cei trei parteneri intenționează să utilizeze tehnologia Panasonic, vizând „piața europeană a vehiculelor electrice și alte aplicații”. Trio-ul se va îndrepta în mod direct către potențialii clienți de pe piețele europene auto și non-auto și se va adresa autorităților, atât din Norvegia, cât și din Europa, astfel încât să fie asigurate „condiții cadru competitive” pentru proiect.

Credem că sporirea capacității de stocare a bateriilor va juca un rol din ce în ce mai important în aducerea sistemelor energetice la emisii zero net”, a declarat Al Cook, vicepreședinte executiv al departamentului de Strategii Globale și Dezvoltării Afacerilor al Equinor.

Dincolo de graniță, în Suedia, compania locală Northvolt AB intenționează să înceapă spre sfârșitul anului fabricarea primelor celule de baterii, sperând ca Europa să devină liderul global în fabricarea bateriilor. Peter Carlsson, CEO al startup-ului suedez, fost director executiv la Tesla Inc., a fondat Northvolt AB în octombrie 2016, încercând să modifice echilibrul de forțe în domeniul fabricării bateriilor, din Asia către Europa.

Într-un interviu acordat Bloomberg Businessweek, Carlsson a declarat că Northvolt va dezvolta aplicații pentru orice domeniu, de la utilaje miniere până la macarale electrice. De asemenea, se intenționează dezvoltarea unor soluții pentru creșterea capacității de stocare a energiei, o piață care crește considerabil. Pe lângă investiția din Suedia, Northvolt AB a planificat o extindere în Polonia, pentru asamblarea de module de baterii. În același timp, în Germania se va constitui Northvolt Zwei, o societate mixtă, în parteneriat cu Volkswagen AG.

Foto: Northvolt AB

Chiar dacă volumul vânzărilor de mașini a scăzut destul de mult, cererea de vehicule electrice a rămas foarte puternică. Aproape jumătate dintre autovehiculele vândute în Suedia în decembrie 2020 au fost electrice, iar această tendință se pare că se va accentua în perioada următoare.

De asemenea, un efect important îl va avea alocarea unor pachete de stimulare financiară, cum ar fi cel rezultat din acordul ecologic al Uniunii Europene. Acest pachet stimulează foarte mult direcționarea investițiilor către o tranziție verde și, atunci când aceste fonduri vor intra în sistem, vor funcționa ca un lubrifiant.

În industria bateriilor, dinamica s-a schimbat, de la dominația chineză din trecut, la supremația Europei în ceea ce privește totalul investițiilor. Problema cu care se confruntă în prezent investitorii și care se va acutiza pe termen scurt este lipsa specialiștilor în domeniu, acest factor limitativ care deja predomină asupra capitalului, estimându-se că doar Suedia va trebui să pregătească anual circa 1.000 de ingineri de baterii.

Europa are nevoie de un sistem ecologic dezvoltat, de la inovație la producție și reciclare. Țările europene au pierdut startul, dar încep să recupereze. Cel puțin unele dintre ele.

Din aceeași categorie

Leave a Comment