Komatsu Electro Dumper e construit deocamdată într-un singur exemplar şi e într-atât de genial şi totodată simplu, încât efectiv pare că întruchipează definiţia de perpetuum mobile. Acest camion electric minier are un sistem de propulsie electrică, cu baterii, dar nu are nevoie să se încarce niciodată la prize şi nu consumă alt combustibil adiţional! Dimpotrivă, pe parcursul unei zile de muncă, acest uriaş nu doar că nu consumă energie, ci generează 200 kWh de electricitate în surplus, pe care îi transferă în reţea pe timpul nopții.
Camionul uriaş e dezvoltat pe baza unui model Komatsu, iar convertirea la camion electric a fost făcută de compania elveţiană Kuhn AG. Ingineria sa genială, însă, vine în rezultatul sfaturilor primite de la profesorii universitari de fizică, pentru că iniţial se planifica un simplu camion electric, cu baterii şi încărcare de la priză. Dar profesorii universitari au studiat relieful unde acest camion urma să opereze şi au venit ei cu sugestiile care, practic, l-au transformat în perpetuum mobile.
Aşadar, în strânsă cooperare cu aceştia, cei de la Komatsu au ajustat parametrii de baterii, putere şi greutate pentru a se conformare recomandărilor. În rezultat, camionul uriaş are un sistem de propulsie electrică ce dezvoltă 982 kW sau 1.334 CP. E puterea livrată la roţi, iar un alt electromotor auxiliar de 120 kW propulsează sistemul hidraulic. Construcţia iniţială a benei de pe modelul Kumatsu i-a permis camionul să aibă o sarcină utilă de 65 tone. Deci, acesta poate transporta 65 de tone de pietre extrase din mină. Însăşi camionul cântăreşte 45 tone, iar când e complet încărcat, acesta ajunge la 110 tone. Toate aceste dimensiuni ale sale îl transformă în cel mai mare electromobil şi camion electric din câte există în lume!
Bateria acestui camion are o capacitate uriaşă de 710 kWh, din care peste 600 kWh sunt utilizabili. Până aici, totul sună oarecum obişnuit, pentru orice sistem electric, adaptat la o asemenea dimensiune. Dar secretul acestui camion este în noţiunea fizică de energie potenţială, corelată cu masa sa. Da, acest camion chiar nu foloseşte nici panouri solare, nici energie nucleară, nici o oricare altă formă de combustibil sau sursă de energie externă.
Genialitatea lui vine din relieful în care operează la mina montană a celor de Ciments Vigier, compania care l-a cumpărat şi care îl exploatează. Compania e una de exploatare minieră şi totodată producător de ciment, iar lângă orăşelul Pery din Elveţia aceştia au o mină situată la altitudine, de unde extrag minereul necesar pentru producţie. Jos, la altitudinea orăşelului, au fabrica de ciment şi nodul de transport feroviar şi terestru. Respectiv, misiunea camionului Elektro Dumper constă în a încărca minereuri de sus, din mină, şi a coborî încărcat cu ele pe traseul montan până jos, unde e fabrica. Apoi urcă înapoi sus, descărcat.
Secretul e în faptul că atunci când coboară, Elektro Dumper cântăreşte 110 tone, iar energia sa potenţială e uriaşă. Iar această energie, trasnformată de mişcare în energie cinetică, e captată excelent de către electromotoare cu funcţie de regenerare intensă. Practic, electromotoarele au fost construite să poată opune atât de multă rezistenţă, încât să menţină la viteză constantă un camion de 110 tone care coboară pe o pantă cu înclinare pronunţată, iar acea rezistenţă se traduce într-un proces de încărcare rapidă, cu o putere imensă, a bateriilor de la bord. Iar apoi, la urcare, camionul cântăreşte mai puţin decât jumătate din greutatea de la coborâre, iar astfel energia necesară pentru a învinge gravitaţia e simţitor mai mică.
Partea fabuloasă este că Elektro Dumper reuşeşte să creeze mai multă energie la coborâre, încărcat, decât cheltuie ulterior la urcare, descărcat, chiar şi adăugând în ecuaţie toate pierderile mecanice. Efectiv, acest camion generează un surplus de 10 kWh de electricitate la un asemenea ciclu, ajutat pur şi simplu de gravitaţie şi de relieful în care operează. Şi întrucât face 20 de ture pe zi, la sfârşitul zilei bateriile sale au cu 200 kWh mai multă electricitate decât aveau dimineaţa, iar peste noapte camionul e conectat la reţeaua electrică a fabricii şi transmite acei 200 kWh în reţea, pe care fabrica îi foloseşte în producţie a doua zi! Anual, acest camion economisește 50 tone de combustibil, evită emisii de 130 tone de CO2 în atmosferă și produce pentru fabrică peste 70 MWh de electricitate.
Sursa: https://piataauto.md/Stiri/2022/02/Ingineria-genial-de-simpla-a-unui-camion-electric-din-Elvetia-care-nu-se-alimenteaza-niciodata/?fbclid=IwAR09dWCMajLvHyUxcgPkRfSct2IsKQstbO0W7DVkfoK4UOIDxmZrkBC1KBQ