„Captarea directă a aerului” (DAC) este o nouă tehnologie captează dioxidul de carbon din aer. Dioxidul de carbon captat poate fi reciclat și utilizat ca materie primă, sau eliminat complet, prin depozitarea acestuia în siguranță, în subteran. Colectorii CO₂ captează selectiv dioxidul de carbon printr-un proces în două etape. În prima etapă, aerul este aspirat în colector cu ajutorul unui ventilator. Dioxidul de carbon este captat pe suprafața unui material filtrant foarte selectiv care se află în interiorul colectoarelor. În a doua etapă, după ce materialul filtrant este saturat cu dioxid de carbon, colectorul este închis. Se crește apoi temperatura între 80 și 100 °C, eliberându-se dioxidul de carbon. În finalul acestei etape, se poate colecta dioxid de carbon de înaltă puritate și cu concentrație ridicată. Alte metode de eliminare a dioxidului de carbon din atmosferă includ împădurirea și reîmpădurirea (copacii captează dioxidul de carbon atunci când cresc), generarea de bioenergie combinată cu captarea și stocarea carbonului (pe scurt: BECCS) sau dezintegrarea prin metode chimice. Conform datelor Agenției Internaționale a Energiei, capacitatea globală de stocare a dioxidului de carbon este vastă și se situează între 5 și 30 de miliarde de tone. Caracteristica tehnologiei de captare a directă a aerului este că, dintre toate metodele de eliminare a dioxidului de carbon, ocupă cea mai redusă suprafață de teren și necesită cea mai redusă cantitate de apă de proces.
Studii științifice recente indică faptul că, pentru atingerea neutralității climatice în anul 2050, este necesar să fie eliminate în fiecare an 10 miliarde de tone de dioxid de carbon. O soluție care poate contribui la atingerea acestui obiectiv este DAC – „Captarea directă a aerului”. Dacă este combinată cu stocarea CO2, DAC este o formă de eliminare a dioxidului de carbon din atmosferă. Aceasta înseamnă că emisiile istorice sunt eliminate fizic din atmosferă. Pentru stocarea dioxidului de carbon după ce acesta a fost captat din aer există mai multe posibilități, precum mineralizarea subterană a dioxidului de carbon.

Tehnologia DAC folosește ventilatoare și agenți chimici pentru a extrage dioxidul de carbon din aer și a-l injecta în subteran. Instalațiile DAC folosesc ventilatoare gigantice pentru a aspira aerul atmosferic, iar acesta trece apoi peste suprafețe din material plastic, special concepute, unde reacționează cu o soluție chimică care captează CO2-ul. Aerul părăsește instalația, dar fără carbon.

Climeworks nu este singura companie care investește în domeniul tehnologiei DAC.
Compania de transport aerian United Airlines a declarat că a demarat o investiție de câteva milioane de dolari într-un proiect de îndepărtare a dioxidului de carbon din aer prin tehnologia de captare directă a aerului, ca parte a unui plan de a deveni 100% „verde” până în 2050. Implementarea proiectului, finanțat de United Airlines și denumit 1PointFive, a fost acordată unui parteneriat între filiala Occidental Petroleum Corp, Oxy Low Carbon Ventures și Rusheen Capital Management. Consorțiul intenționează să construiască prima fabrică americană de captare directă a aerului de dimensiuni industriale, care ar elimina permanent 1 milion de tone de CO2 în fiecare an.
„Acesta este echivalentul a ceea ce pot face 40 de milioane de copaci, dar utilizând o suprafață terestră de aproximativ 3.000 de ori mai mică„, a spus reprezentantul United Airlines, adăugând că „tehnologia de captare directă este una dintre puținele modalități dovedite de a reduce poluarea cauzată de emisiile aeronavelor„.
United a refuzat să furnizeze detalii cu privire la valoarea totală a investiției, dar, vorbind reporterilor despre proiect, CEO-ul United, Scott Kirby, a declarat captarea și stocarea carbonului drept singura tehnologie scalabilă actuală care asigură eliminarea carbonului din atmosferă și stocarea în subteran. „Stocarea la mare adâncime [a carbonului reținut din atmosferă] este o soluție reală și permanentă”, a spus Kirby. Până în prezent, industria transportului aerian s-a concentrat în principal pe achiziționarea de certificate verzi pentru a reduce impactul zborului asupra mediului.
Înainte ca pandemia COVID-19 să perturbe călătoriile aeriene globale la începutul acestui an, era de așteptat ca reducerea emisiilor de carbon să fie o prioritate majoră pentru companiile aeriene, în special în Europa, unde a luat avânt o mișcare de condamnare a transportului aerian. Deși pandemia a forțat companiile aeriene să se concentreze pe supraviețuirea zilnică, mai degrabă decât pe obiectivele de mediu pe termen mai lung, Kirby a spus că schimbările climatice ar putea modifica comportamentele în moduri chiar mai dramatice decât a făcut-o pandemia.
În afară de programul de captare a carbonului, United investește și în dezvoltarea unui combustibil ecologic pentru aviație, care să genereze cu până la 80% mai puține emisii de carbon decât combustibilul convențional.
Pentru o companie de transport aerian, cea mai mare parte a contribuției la schimbările climatice (cauzate de poluare) provine din arderea combustibilului utilizat. Kirby a spus că, din cauza reducerii numărului de curse aeriene în timpul pandemiei, emisiile au scăzut probabil cu aproximativ 55%. Proiectul de captare a carbonului va compensa aproape 10% din emisiile anuale ale United, a spus el.
Sursa: reuters.com, International Energy Agency, climeworks.com