SAP, firmă specializată în producția de software pentru companii, consideră că inteligența digitală este cheia „retailului regenerativ”
Agricultura regenerativă este o idee de actualitate și câștigă teren. PepsiCo a anunțat recent că adoptă practici de agricultură regenerativă pe 7 milioane de acri (2,8 milioane de hectare) din terenurile sale agricole, Cargill, unul dintre cei mai mari producători de alimente din lume, a declarat că va introduce aceleași practici pe 10 milioane de acri (4 milioane de hectare) până în 2030, iar gigantul de retail Walmart s-a angajat să implementeze agricultura regenerativă pe 50 de milioane de acri (20 milioane de hectare) de teren.
Dar ce este retailul regenerativ? Cum funcționează și ce promite? Și vom vedea același nivel de acceptare și schimbare de comportament (conform angajamentelor) de la giganții din industrie?
Comercianții cu amănuntul și furnizorii lor trebuie să se îndepărteze de modelul liniar „take, make and waste” și să adopte unul de fabricație circulară. Adică, în loc ca un produs (și ambalajul său) să fie aruncat la groapa de gunoi la sfârșitul vieții sale, acesta trebuie să reintre cumva în sistem și să fie reutilizat. Este o abordare care promite rate mai scăzute de extracție a materiilor prime, de utilizare a energiei și apei, precum și reducerea consumului intensiv al resurselor, generând în același timp mai puțină poluare și emisii.
Pare simplu, dar obținerea unei circularități viabile și a vânzării cu amănuntul regenerative este descurajant de complexă. Cere mai mult decât încurajarea reciclării, reparațiilor și reutilizării: necesită o analiză riguroasă a costurilor de mediu și sociale și dezvoltarea de strategii pentru a reduce – dacă nu a elimina – aceste costuri în fiecare punct de-a lungul lanțurilor de aprovizionare reproiectate.
De asemenea, necesită o schimbare radicală a așteptărilor și comportamentului consumatorilor – cu accent pe partajare și închiriere și pe o cerere mai puțin nesățioasă pentru lucruri noi strălucitoare. Este clar însă că cererea consumatorilor se îndreaptă în acest sens, iar companiile și comercianții cu amănuntul trebuie să încurajeze, mai degrabă decât să submineze și să modifice această schimbare de comportament.
Prima condiție prealabilă pentru vânzarea cu amănuntul regenerativă este trasabilitatea, în amonte și în aval. Tot ceea ce este utilizat pentru fabricarea unui produs, materialele și forța de muncă, trebuie să fie transparent. Ciclul de viață al fiecărui material trebuie urmărit până la sursa sa: cum a fost crescut sau produs, ce resurse au fost folosite, câtă energie, câtă apă și cât de departe a călătorit. Fiecare produs are o influență asupra mediului și aceasta trebuie auditată și raportată detaliat.
Consumatorii cer acum acest tip de transparență. Potrivit unui raport din 2020 prezentat de IBM și Federația Națională de Retail din SUA, 73% dintre consumatori au declarat că trasabilitatea produselor este importantă pentru ei. Dintre aceștia, 71 la sută ar fi de acord să plătească o taxă suplimentară pentru aceasta.
Deși s-a înregistrat o îmbunătățire semnificativă a transparenței lanțului de aprovizionare, uneori folosind tehnologia blockchain, transparența completă este încă anatema pentru mulți retaileri și producători, precauți în a dezvălui secrete concurenților, informând consumatorii cu privire la costul real al produselor lor și riscând deteriorarea reputației din cauza dezvăluirii practicilor nesustenabile. Cu toate acestea, pentru dezvoltarea unor economii circulare care să funcționeze corect trebuie ca mărcile și producătorii să accepte transparența, iar guvernele și alte autorități de reglementare să o impună. De asemenea, în afară de transparență, circularitatea va cere comercianților cu amănuntul, producătorilor și mărcilor să fie mai colaborativi, să pună în comun cunoștințele și să împărtășească inovația.
Cheia acestui nivel de transparență și trasabilitate de-a lungul lanțurilor complexe de aprovizionare și a rețelelor logistice este tehnologia digitală, colectarea și analiza datelor, inteligența artificială avansată și internetul obiectelor (Internet of Things – IoT). SAP este lider de piață în software-ul de aplicații pentru întreprinderi end-to-end. Oferă retailerilor și producătorilor din 25 de sectoare industriale tehnologii care monitorizează și mențin activitatea, dar oferă și inteligența necesară pentru a construi și dezvolta afaceri de succes. Și definește succesul nu doar în funcție de volumul de vânzări, ci și de strategiile de mediu, sociale și de guvernanță, aplicate inteligent, pentru creșterea calității vieții în general.
Membru al Fundației Ellen MacArthur, SAP conduce responsabilitățile către retailul regenerativ, dezvoltând noi inițiative care sprijină responsabilitatea în proiectare, aprovizionare, producție, consum, recuperare și reutilizare. O astfel de inițiativă este proiectarea și producția responsabile – ceea ce firma numește o „soluție-cadru pentru materialele reziduale”.
Guvernele și organismele de reglementare din întreaga lume introduc reglementări privind responsabilitatea extinsă a producătorului (Extended Producer Responsibility – EPR). Aceste reguli de tip „poluatorul plătește” impun responsabilitatea producătorilor pentru reciclarea, reutilizarea sau eliminarea produselor lor. Reglementările înseamnă mai mult decât reducerea deșeurilor și a poluării în timpul producției – sunt concepute pentru a se asigura că produsul final sau materialele componente ale acestuia au o durată de viață cât mai lungă. De asemenea, în Europa este propus un nou sistem de taxare a materialelor plastice, fiind conceput pentru a obliga companiile să utilizeze mai multe ambalaje reciclabile.
Seria de reglementări respectivă este necesară, dar acestea sunt complexe, în special pentru marile companii care produc și distribuie diferite tipuri de produse în întreaga lume, trebuind să se conformeze sutelor de sisteme de reglementare diferite.
Proiectarea și producția responsabilă asigurate de SAP ajută companiile să înțeleagă și să cuantifice implicațiile complete ale acestor noi reglementări și taxe și să integreze o abordare sistematică pentru abordarea acestora în proiectare și producție și în fiecare parte a lanțului de aprovizionare. În acest moment, soluția accesibilă în cloud acoperă doar materialele plastice și ambalajele, dar în curând va acoperi și bateriile și textilele.
Andrew Morlet, CEO al Fundației Ellen MacArthur, consideră că este clar că acest tip de inteligență digitală este vitală în trecerea către circularitate. „Soluțiile digitale joacă un rol important în tranziția către o economie circulară”, spune el. „Ele permit companiilor să integreze practici circulare în operațiunile lor, de la proiectarea de produse pentru a reduce de la început deșeurile, până la urmărirea ciclului de viață al materialelor pe care le utilizează”.
„În fiecare an, cantitatea de resurse folosită este de aproape de două ori mai mare decât poate regenera planeta”, spune Scott Russell, șeful departamentului SAP pentru succesul clienților, „Companiile pot juca un rol crucial în păstrarea valorii în sistemele noastre pentru mai mult timp printr-un proiect inteligent și responsabil al produselor, care să reutilizeze resursele mai degrabă decât să le elimine. Există o complexitate inerentă în proiectarea produselor care elimină deșeurile și utilizează materiale responsabile, dar departamentul SAP pentru proiectare și producție responsabile abordează această complexitate și oferă clienților o soluție „ideală”, sprijinind livrarea de produse circulare și realizarea unei economii regenerative.”
Surse:
https://www.sap.com/uk/products/sustainability/circular-economy.html?campaigncode=CRM-GB22-AAA-1495836&source=social-wired-trafficdrivers-a2#products
https://www.wired.co.uk/bc/article/circular-economy-track-trace-transparency?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=paid-spon-citizennet_Q12022&fbclid=IwAR2MOgtrKwRLwJTPbtU5AAPxag5guUNmzRkQlWR7bhObBylOeIagAoRtUpE_aem_Ae2K27rzGZEhQpkfG9qWAAPPtroyADbq91n1I-ewDFxFI03cZJaGu9x_cVIwmiryp1x9Na0FjT2yJTlb2E79rAvZvgAoBm1Az97mwQnH7p6k2cb9sM8u_teU5UEeKwVTuJg
https://www.youtube.com/watch?v=H1LBSwoUgUA