Un concept de baterie din beton a fost dezvoltat de cercetătorii de la Universitatea de Tehnologie Chalmers din Gothenburg, Suedia, care ar putea fi utilizată pentru construirea orașelor inteligente.
Bateria poate fi utilizată pentru alimentarea unor LED-uri, poate oferi conexiuni 4G în zone izolate și protecție catodică împotriva coroziunii. În combinație cu panouri solare, ar putea deveni sursa de energie pentru sistemele de monitorizare de pe autostrăzi sau poduri – putând spre exemplu detecta fisuri și alte avarii.
Bateria va fi construită dintr-un amestec pe bază de ciment cu cantități mici de fibre din carbon adăugate pentru a-i crește conductivitatea și capacitatea de a se flexa fără a se rupe. În amestec va fi încorporată o plasă din fibră de carbon acoperită cu metal, fier pentru anod și nichel pentru catod.
„Rezultatele studiilor anterioare asupra tehnologiei bateriei din beton au arătat performanțe foarte scăzute, așa că ne-am dat seama că trebuie să gândim diferit, să venim cu o altă modalitate de a produce electrodul. Acest concept inovativ de baterie – care este, de asemenea, reîncărcabilă – nu a mai fost explorat până acum. Acum am obținut rezultate ale conceptului la scară de laborator” , a spus dr. Emma Zhang, de la Divizia de Tehnologie a Construcțiilor, Departamentul de Arhitectură și Inginerie Civilă.
Cercetătorii consideră că bateriile fabricate din cel mai comun material de construcție din lume ar putea oferi o soluție alternativă la criza energetică, din cauza cantității de energie care ar putea fi stocată în celulele din beton.
„Viziunea noastră este că în viitor această tehnologie s-ar putea aplica la secțiuni întregi ale clădirilor cu mai multe etaje din beton. Având în vedere că orice suprafață de beton ar putea avea un strat din acest electrod încorporat, vorbim despre volume enorme de beton funcțional” , spune dr. Zhang.
„Întrucât infrastructura de beton este de obicei construită pentru a rezista cincizeci sau chiar o sută de ani, bateriile ar trebui optimizate pentru o durată de utilizare similară sau pentru a fi mai ușor de schimbat și reciclat atunci când durata lor de viață se termină. Deocamdată, aceasta este o provocare majoră din punct de vedere tehnic” .
Sursa: https://www.mdpi.com/2075-5309/11/3/103